Masz szansę, by zarabiać na tym, co stworzą pracownicy
Każda już chyba bez wyjątku firma styka się na co dzień z prawem autorskim. Dotyczy ono zarówno obrazu zdobiącego gabinet, jak i używanego do prowadzenia działalności oprogramowania
Sporą część intelektualnego dorobku stanowią oznaczenia handlowe. Slogany reklamowe, znaki towarowe i wszelkie symbole graficzne służące do opatrywania towarów i usług firmy mogą być chronione przepisami prawa autorskiego. To samo dotyczy opakowań, w których sprzedawane są produkty.
Dlaczego piszemy, że mogą być chronione, a nie, że są chronione? Otóż ustawodawca obejmuje ochroną jedynie te produkty, które jednocześnie uznaje za utwory. Tymczasem nie każde dzieło ludzkich rąk czy intelektu jest utworem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim.
Zgodnie z ustawową definicją utwór to każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
I choć jest ona dość szeroka, zawsze wymagany jest ów indywidualny charakter. W praktyce nie do końca wiadomo, co to takiego. I dlatego właśnie każde „artystyczne” zamówienie warto w firmie poprzedzać zawarciem stosownego kontraktu. Oszczędzi nam to w przyszłości niepotrzebnego stresu, gdy przed sądem trzeba będzie dowodzić, że chodzi o utwór albo nie.
Jak się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta