Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Promocja eksportu: trzeba strategii i wsparcia polityków

04 października 2010 | Ekonomia | Artur Osiecki
Krzysztof Pietraszkiewicz prezes  Związku Banków Polskich
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Krzysztof Pietraszkiewicz prezes Związku Banków Polskich
Wojciech Warski  ekspert  BCC ds. gospodarki
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Wojciech Warski ekspert BCC ds. gospodarki
Bożena Lublińska-Kasprzak prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Bożena Lublińska-Kasprzak prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Andrzej Pieczonka,  radca handlowy z konsulatu generalnego w Szanghaju
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Andrzej Pieczonka, radca handlowy z konsulatu generalnego w Szanghaju
Krzysztof Domarecki prezes  Selena FM SA
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Krzysztof Domarecki prezes Selena FM SA
Debata „Rzeczpospolitej” i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Debata „Rzeczpospolitej” i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Wciąż nie mamy spójnego i skutecznego pomysłu wspierania polskich produktów i usług. W podboju zagranicy powinni pomagać politycy

O tym, jak promować polski eksport dyskutowali uczestnicy debaty zorganizowanej przez ”Rz” oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

– Wspieranie eksportu jest zadaniem ustawowym Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ale także jej celem strategicznym – podkreśla Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Agencja zbadała zachowania małych i średnich firm. – Wynik nie jest imponujący. Z sektora małych i średnich firm tylko 5 proc. eksportuje – informuje Lublińska.

Przedsiębiorcy politykę eksportową opierają głównie na jakości produktu oraz cenie. Ich wyroby trafiają przede wszystkim na niewielkie rynki. Agencja pytała też o plany eksportowe – w najbliższym czasie planuje go jedynie ok. 3 proc. firm, głównie średnich. Wychodząc za granicę, polskie firmy działają zwykle intuicyjnie. Tylko 10 proc. przeprowadza analizy eksportowe.

– Wyniki badań doprowadziły m.in. do zaoferowania firmom dotacji pod nazwą ”Paszport do eksportu” z programu ”Innowacyjna gospodarka” (działanie 6.1) – podkreśla prezes PARP.

O te dotacje mogą się ubiegać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, których udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył w poprzednim roku obrotowym 30 proc., oraz te, które eksport chcą dopiero rozpocząć. Dofinansowanie przydzielane jest w dwóch etapach. W pierwszym firma przygotowuje plan rozwoju, zlecając go zewnętrznemu doradcy, na co może uzyskać...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8743

Spis treści
Zamów abonament