Menedżer w sądzie
Z projektu nowelizacji ustawy sądowej wynika, że jedyną jakościową zmianą będzie faktyczne pozbawienie prezesa sądu zwierzchności służbowej nad dyrektorem oraz, co istotniejsze, nad urzędnikami sądowymi – uważa sędzia Sądu Okręgowego w Szczecinie
Ministerstwo Sprawiedliwości w przygotowanym przez siebie i skierowanym do Sejmu RP projekcie nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych zapowiedziało wdrożenie mechanizmów, które pozwoliłyby relacje między organami sądów powszechnych zmienić "w kierunku modelu menedżerskiego zarządzania w sądownictwie" (druk sejmowy nr 3655).
Z przepisów ustawy o ustroju sądów powszechnych (usp) wynika, iż prezes kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, z wyjątkiem spraw należących do dyrektora sądu lub kierownika finansowego sądu.
Do wyłącznych kompetencji dyrektora sądu zaliczono zadania z trzech sfer działalności sądu: finansowej (w tym kontroli finansowej oraz audytu), gospodarczej i inwestycyjnej.
Co do zasady prezes sądu w myśl art. 22 § 1 pkt 1 usp, chociaż kieruje sądem i reprezentuje go na zewnątrz, to nie zajmuje się sprawami z zakresu działalności finansowej, gospodarczej i inwestycyjnej sądów, gdyż te są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji dyrektora bądź kierownika finansowego sądu.
Podział kompetencji w reprezentacji materialnej i procesowej Skarbu Państwa między prezesa sądu a dyrektora jest klarowny: prezes reprezentuje Skarb Państwa w zakresie związanym z orzeczniczą działalnością sądów, dyrektor zaś w zakresie finansowym i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta