Kiedy międzynarodowy transport lotniczy korzysta z preferencji
Od 1 kwietnia 2011 oceniając, czy przedsiębiorca ma prawo do zastosowania zerowej stawki do dostaw i usług wykonywanych na rzecz przewoźników lotniczych, należy wziąć pod uwagę nowe kryteria wskazane w ustawie o VAT
Czy samo ich spełnienie wystarczy, czy konieczne jest dodatkowe potwierdzenie tego faktu? Na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach, obowiązującej od 1 kwietnia 2011, zmieniony został art. 83 ustawy o VAT w zakresie dotyczącym stosowania stawki VAT 0 proc. w międzynarodowym transporcie lotniczym.
Co się zmieniło
Zgodnie z tym przepisem do tej preferencyjnej stawki uprawnieni są dostawcy towarów i świadczący usługi na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących przewozy głównie w transporcie międzynarodowym.
Dotyczy ona dostaw oraz importu środków transportu lotniczego, części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego, używanych przez takich przewoźników niezależnie od masy samolotu (wcześniej zwolnienie dotyczyło samolotów o masie własnej nieprzekraczającej 12 ton).
Zatem oceniając, czy przedsiębiorca ma prawo do zastosowania zerowej stawki VAT z tytułu czynności wykonywanych na rzecz przewoźników lotniczych, należy wziąć pod uwagę całość działalności takiego przewoźnika, a nie tylko przewozy wykonywane przez niego samolotami o określonej masie.
Natomiast zamiana wyrazów „przewoźnicy powietrzni i inne podmioty” na „przewoźnicy lotniczy” miała na celu dostosowanie przepisów krajowych do dyrektywy VAT 2006/112/WE.
Ponadto,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta