Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Do 2014 roku największe metropolie wydadzą na rozwój 30 mld zł

28 czerwca 2011 | Ekonomia | Anna Cieślak-Wróblewska
W tym roku dziesięć największych miast przeznaczy na inwestycje ok. 10 mld zł, 30 proc. planu do 2014 r.
źródło: Rzeczpospolita
W tym roku dziesięć największych miast przeznaczy na inwestycje ok. 10 mld zł, 30 proc. planu do 2014 r.
Wizytówką Gdańska, ma być budowane za 300 mln zł, Europejskie Centrum Solidarności
źródło: Fotorzepa
Wizytówką Gdańska, ma być budowane za 300 mln zł, Europejskie Centrum Solidarności
Kraków za 380 mln zł buduje Centrum Kongresowe
źródło: Fotorzepa
Kraków za 380 mln zł buduje Centrum Kongresowe
Narodowe Forum Muzyki powstaje we Wrocławiu. Koszt budowy (do 2025 r.)  to 380 mln zł
źródło: Rzeczpospolita
Narodowe Forum Muzyki powstaje we Wrocławiu. Koszt budowy (do 2025 r.) to 380 mln zł

Mimo gróźb resortu finansów ograniczenia deficytu miasta zamierzają zrealizować plany inwestycyjne na następne lata. A są one dosyć imponujące

„Rzeczpospolita" przyjrzała się planom inwestycyjnym metropolii na lata 2011 – 2014. Okazuje się, że mimo projektowanych obostrzeń dotyczących wysokości deficytu  i długu (a bez pożyczek nie ma inwestycji) nikt praktycznie nie zmienia swoich zamierzeń. Wprost przeciwnie, największe miasta wciąż mają tętnić budowlanym życiem – przetargami, rozkopanymi ulicami, żurawiami.

We wszystkich dziesięciu największych miastach priorytetem jest transport, transport i jeszcze raz transport. Stąd największe wartościowo projekty to budowy mostów, dróg, połączeń tramwajowych, lotnisk, portów itp. Jak podkreślają lokalne władze, tego typu przedsięwzięcia bezpośrednio podnoszą jakość życia mieszkańców – skraca się np. czas dojazdu do pracy, mniej czasu tracimy w korkach. I co ważne, służą całym obszarom metropolitalnym.

Królują tramwaje

Największy obecnie projekt transportowy wśród polskich samorządów realizuje oczywiście Warszawa. Chodzi o budowę II linii metra – od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego.  W sumie kosztować ma to 4,4 mld zł, a podziemna kolejka ma połączyć dwie strony Wisły już w 2014 r.

Przy stołecznym metrze inne inwestycje z zakresu transportu publicznego wydają się skromne. Ale to tylko pozory, bo przecież żadne miasto w Polsce nie ma budżetu porównywalnego z Warszawą.

Gigantyczne wprost kwoty...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8964

Spis treści
Zamów abonament