Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Echa dawnych tragedii

15 października 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Michał Janik
Starcie okrętów angielskich i hiszpańskich w 1588 r., mal. James Edwin McCornell, XX w.
źródło: Bridgeman Art Library
Starcie okrętów angielskich i hiszpańskich w 1588 r., mal. James Edwin McCornell, XX w.
Hiszpański okręt z Niezwyciężonej Armady rozbija się o skały Szkocji, wrzesień 1588 r., rycina, XIX w.
źródło: Bridgeman Art Library
Hiszpański okręt z Niezwyciężonej Armady rozbija się o skały Szkocji, wrzesień 1588 r., rycina, XIX w.
Admirał Cloudesley Shovell, dowódca eskadry Royal Navy, która w 1707 roku rozbiła się u wysp Scilly
źródło: Bridgeman Art Library
Admirał Cloudesley Shovell, dowódca eskadry Royal Navy, która w 1707 roku rozbiła się u wysp Scilly
„Victoria” – jedyny z okrętów Magellana, który powrócił z trwającego pięć lat rejsu dookoła świata
źródło: Wikipedia
„Victoria” – jedyny z okrętów Magellana, który powrócił z trwającego pięć lat rejsu dookoła świata
Karaka HMS „Mary Rose”, rycina 1546 r.
źródło: Wikipedia
Karaka HMS „Mary Rose”, rycina 1546 r.
Zatonięcie parowca „Arctic” w 1854 r., rycina z epoki
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Zatonięcie parowca „Arctic” w 1854 r., rycina z epoki
„Empress of Ireland” opuszcza port w Liverpoolu, 1908 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Empress of Ireland” opuszcza port w Liverpoolu, 1908 r.
Armator Edward Knight Collins, właściciel „Arctica”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Armator Edward Knight Collins, właściciel „Arctica”
Plakat promujący linię oceaniczną White Star Line i jej transatlantyki, w tym „Titanica”, 1912 r
źródło: Corbis
Plakat promujący linię oceaniczną White Star Line i jej transatlantyki, w tym „Titanica”, 1912 r
 „Titanic” wpada na górę lodową 14 kwietnia 1912 r., rysunek z epoki
źródło: Corbis
„Titanic” wpada na górę lodową 14 kwietnia 1912 r., rysunek z epoki
 Zagłada „Titanica” 15 kwietnia 1912 roku, rys. Willy Stoewer
źródło: Corbis
Zagłada „Titanica” 15 kwietnia 1912 roku, rys. Willy Stoewer
Szalupy z „Titanica”, które ocaliły część pasażerów i załogi
źródło: EAST NEWS
Szalupy z „Titanica”, które ocaliły część pasażerów i załogi
Gazeciarz „The Evening News” rozprowadza dodatek nadzwyczajny poświęcony katastrofie „Titanica”
źródło: EAST NEWS
Gazeciarz „The Evening News” rozprowadza dodatek nadzwyczajny poświęcony katastrofie „Titanica”
Parowiec rzeczny „Sultana” z żołnierzami Unii na pokładzie, fot. wykonana w mieście Helena, 26 kwietnia 1865 r., na kilkanaście godzin przed pożarem
źródło: Wikipedia
Parowiec rzeczny „Sultana” z żołnierzami Unii na pokładzie, fot. wykonana w mieście Helena, 26 kwietnia 1865 r., na kilkanaście godzin przed pożarem
 „Sultana” płonie na rzece Missisipi, 27 kwietnia 1865 r., rycina z „The Harper's Weekly”
źródło: Wikipedia
„Sultana” płonie na rzece Missisipi, 27 kwietnia 1865 r., rycina z „The Harper's Weekly”
Tablica upamiętniająca stoczniowców, którzy zginęli podczas pożaru M/s „Maria Konopnicka” w 1961 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Tablica upamiętniająca stoczniowców, którzy zginęli podczas pożaru M/s „Maria Konopnicka” w 1961 r.
Wypalony wrak parowca „General Slocum”, 1904 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Wypalony wrak parowca „General Slocum”, 1904 r.
Zwłoki ofiar katastrofy „Generala Slocuma” wyciągnięte z East River
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Zwłoki ofiar katastrofy „Generala Slocuma” wyciągnięte z East River
Niemieckie okręty podwodne U-156 i U-506 z rozbitkami ze statku „Laconia”, 15 września 1942 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemieckie okręty podwodne U-156 i U-506 z rozbitkami ze statku „Laconia”, 15 września 1942 r.
Ostatnie zdjecie „Wilhelma Gustloffa” wychodzącego z Gdyni 30 marca 1945 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Ostatnie zdjecie „Wilhelma Gustloffa” wychodzącego z Gdyni 30 marca 1945 r.
„Wilhelm Gustloff” pod koniec lat 30.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Wilhelm Gustloff” pod koniec lat 30.
Sowiecki okręt podwodny S-13
źródło: EAST NEWS
Sowiecki okręt podwodny S-13
Aleksander Marinesko, dowódca okrętu podwodnego S-13, który zatopił „Willhelma Gustloffa” i „Generala von Steubena”
źródło: EAST NEWS
Aleksander Marinesko, dowódca okrętu podwodnego S-13, który zatopił „Willhelma Gustloffa” i „Generala von Steubena”
autor zdjęcia: Norbert Suchorzewski
źródło: Rzeczpospolita
Niemiecki statek pasażerski „General von Steuben”,  storpedowany przez S-13 10 lutego 1945 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecki statek pasażerski „General von Steuben”, storpedowany przez S-13 10 lutego 1945 r.
Niemiecki liniowiec „Cap Arkona”, zatopiony 3 maja 1945 r. w Zatoce Lubeckiej przez samoloty RAF z kilkoma tysiącami więźniów obozów koncentracyjnych
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Niemiecki liniowiec „Cap Arkona”, zatopiony 3 maja 1945 r. w Zatoce Lubeckiej przez samoloty RAF z kilkoma tysiącami więźniów obozów koncentracyjnych
Odsłonięcie pomnika więźniów obozu Neuengamme, którzy zginęli na statkach „Cap Arcona” i „Thielbek”,  3 maja 1945 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Odsłonięcie pomnika więźniów obozu Neuengamme, którzy zginęli na statkach „Cap Arcona” i „Thielbek”, 3 maja 1945 r.
Płonący wrak „Cap Arcona”, 3 maja 1945 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Płonący wrak „Cap Arcona”, 3 maja 1945 r.
Pożar platformy wiertniczej „Deepwater Horizon” w Zatoce Meksykańskiej, kwiecień 2010 r.
źródło: EAST NEWS
Pożar platformy wiertniczej „Deepwater Horizon” w Zatoce Meksykańskiej, kwiecień 2010 r.
Przełamany tankowiec „Amoco Cadiz”, który zatonął u wybrzeży Bretanii w  1978 r.
źródło: EAST NEWS
Przełamany tankowiec „Amoco Cadiz”, który zatonął u wybrzeży Bretanii w 1978 r.
Szalupy z rozbitkami uratowanymi z pokładu liniowca „Andrea Doria”, który zatonął w wyniku kolizji 26 lipca 1956 r.
źródło: Corbis
Szalupy z rozbitkami uratowanymi z pokładu liniowca „Andrea Doria”, który zatonął w wyniku kolizji 26 lipca 1956 r.
Zniszczony dziób statku pasażerskiego „Stockholm” po zderzeniu z „Andreą Dorią”
źródło: EAST NEWS
Zniszczony dziób statku pasażerskiego „Stockholm” po zderzeniu z „Andreą Dorią”
 M/s „Estonia”, prom pasażersko-samochodowy kursujący po Bałtyku, który zatonął 28 września 1994 r.
źródło: Corbis
M/s „Estonia”, prom pasażersko-samochodowy kursujący po Bałtyku, który zatonął 28 września 1994 r.
Wyciąganie furty promu „Estonia” –  najprawdopodobniej jej awaria była  przyczyną katastrofy
źródło: EAST NEWS
Wyciąganie furty promu „Estonia” – najprawdopodobniej jej awaria była przyczyną katastrofy

Historia morskich katastrof jest równie stara jak historia żeglugi. Postępy w nawigacji i sztuce budowania statków pozwoliły Europejczykom pokonywać coraz dalsze dystanse. Ale z pięciu karak i 265 członków wyprawy Magellana, która pierwsza okrążyła Ziemię, po trzech latach do Hiszpanii wróciło zaledwie 18 uczestników na jedynym ocalałym okręcie – „Victorii”.

Najsłynniejszą morską tragedią była zagłada hiszpańskiej Niezwyciężonej Armady, która w 1588 r. miała podbić Anglię. Już w drodze na kanał La Manche kilka jednostek uległo sztormom. Wskutek przeciwnych wiatrów i wypadów floty angielskiej Hiszpanie musieli opłynąć Wyspy Brytyjskie od północy. Była to trasa niezwykle trudna pod względem nawigacji, do tego właśnie rozpoczynały się jesienne sztormy. Najsilniejszy z nich, trwający między 12 a 21 września, spowodował utratę ok. 40 jednostek, które rozbiły się na wybrzeżu Szkocji i Irlandii.

Inną znana tragedia wydarzyła się w 1707 roku u wybrzeży wysp Scilly leżących na południowy zachód od wybrzeży Kornwalii. Powracająca z Gibraltaru angielska eskadra adm. Shovella żeglowała w wyjątkowo trudnych warunkach. Wobec zachmurzenia nawigatorzy nie mogli dokładnie określić pozycji okrętów i byli przekonani, że znajdują się o wiele dalej na zachód. Na skałach archipelagu rozbiły się trzy liniowce (z ich załóg ocalała zaledwie jedna osoba!) i brander. Tego dnia straciło życie około 2 tysięcy angielskich żeglarzy z pechowym admirałem na czele.

Czasem statki tonęły na spokojnych i dobrze znanych żeglarzom wodach. Taki los spotkał angielską „Mary Rose", flagową karakę Henryka VIII, a także „Vasę", szwedzki galeon budowany dla Gustawa II Adolfa. Przyczyną utraty obu jednostek były błędy konstrukcyjne czyniące okręty...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9057

Wydanie: 9057

Spis treści
Zamów abonament