Definicja prezentów o małej wartości będzie rodzić spory
Z polskich przepisów wynika, że za jednym razem można nieodpłatnie przekazać bez podatku towary o dowolnej wartości, pod warunkiem że ich cena jednostkowa nie przekracza 10 zł. Potwierdzają to interpretacje fiskusa
Koniec roku to okres wzmożonych działań marketingowych. Czy obowiązująca od 1 kwietnia tego roku zmiana ustawy o VAT, która wprowadziła jako zasadę opodatkowanie wszelkich nieodpłatnych przekazań towarów (także związanych z prowadzoną działalnością), wpłynęła na rozliczenia firm?
Odpowiada Tomasz Siennicki, doradca podatkowy, partner w kancelarii KNDP Kolibski Nikończyk Dec i Partnerzy :
Często nadal można uniknąć konieczności naliczania VAT. Trzeba jednak powołać się na inną podstawę prawną. Teraz bardzo istotny stał się art. 7 ust. 3, 4 i 7 ustawy o VAT.
Są w nim ustanowione wyjątki od ogólnej zasady opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów. Z przepisu tego wynika, że nie jest obciążone VAT przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Czy ustawodawca zdefiniował te pojęcia?
W ustawie o VAT wyjaśniono, co to jest próbka i prezent małej wartości. Przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta