Płatnik ma 14 dni na zgłoszenie zmiany swoich danych
O przeniesieniu siedziby firmy czy zamknięciu rachunku bankowego płatnik musi powiadomić ZUS. Nie może też zapomnieć o skorygowaniu błędów w swoich dokumentach zgłoszeniowych. Ma na to dwa tygodnie od zaistnienia zmian lub wykrycia nieprawidłowości
Każdy płatnik składek, choćby był jednoosobową firmą, musi wywiązywać się z obowiązków wobec ZUS. Zaczynają się one od formalnego zgłoszenia płatnika. Z kolejnych składanych dokumentów musi wynikać cały przebieg historii ubezpieczeniowej firmy aż do jej likwidacji i wyrejestrowania z ZUS.
Aby ZUS mógł prawidłowo przetwarzać dane o płatniku, ten musi pamiętać, by informować go o wszelkich zmianach. Należy przy tym odróżnić informację o zmianie danych od zgłoszenia ich korekty.
Zmianę płatnik musi zgłosić wtedy, gdy pewne dane uległy modyfikacji w stosunku do tych, które wykazał we wcześniej złożonych dokumentach ubezpieczeniowych. Są one wówczas zmieniane na bieżąco. Natomiast korekta to poprawienie błędów popełnionych we wcześniej złożonych drukach. W związku z tym korekta zmienia dane wstecz, tj. od daty, z jaką został złożony wcześniejszy dokument, który jest poprawiany.
Prawidłowość informacji podanych w dokumentach zgłoszeniowych płatnika składek jest bardzo istotna. To bowiem na tej podstawie zakładane jest w ZUS konto płatnika składek, a na nim następnie ZUS rozlicza składki na poszczególne ubezpieczenia za wszystkie osoby zgłoszone przez niego do ubezpieczeń.
Jaka firma, takie zgłoszenie
Gdy płatnikiem składek jest osoba fizyczna, nie zgłasza się w ZUS na takim samym druku, co firma będąca osobą prawną....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta