Czy warto zawierać umowy na piśmie
Czy umowy pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem warto zawierać na piśmie? Generalnie tak, z powodów, które za chwilę zostaną przedstawione. Oczywiście nie zawsze jest to konieczne, a czasem wręcz niewykonalne.
Dlaczego? Wystarczy sobie uświadomić, jak często zawieramy umowy, do końca nie uświadamiając sobie, że tak właśnie się dzieje. Wystarczy przecież, że wchodząc do autobusu komunikacji miejskiej, kasujemy bilet. W ten sposób dochodzi do zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcą a pasażerem. Wrzucając w sklepie samoobsługowym produkty do koszyka i płacąc za nie w kasie, możemy nie wymienić ze sprzedawcą nawet jednego słowa. A i tak w świetle prawa dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży. Analogicznie będzie w każdej podobnej sytuacji, np. gdy kupimy bilet do kina, na koncert lub wrzucimy komuś drobne pieniądze do kapelusza.
Trudno byłoby sobie wyobrazić, aby w takich sytuacjach strony za każdym razem dokonywały przeniesienia treści kontraktu na pismo. Nie ma takiej potrzeby ani konieczności. Warto zresztą w tym miejscu zacytować art. 60 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde jej zachowanie, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Wprawdzie milczenie nie uzewnętrznia woli, ale powszechnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta