Nie każda informacja to sekret firmy
Za ujawnienie tajemnicy zakładu podwładny może stracić etat oraz odpowiadać karnie na podstawie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych, określonych w art. 100 § 1 pkt 4 k.p., jest dbanie o dobro zakładu oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
Cała załoga
Wymóg zachowania sekretów pracodawcy obciąża zatem każdego pracownika z mocy prawa. I to niezależnie od tego, czy takie przepisy są w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy czy umowie o pracę. Oznacza to powinność zachowania w tajemnicy wszelkich informacji, których upowszechnienie mogłoby zaszkodzić pracodawcy.
Obowiązek ten sformułowano bardzo ogólnie i ani art. 100 § 1 pkt 4 k.p., ani inne przepisy kodeksu pracy nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem tajemnicy pracodawcy. W praktyce ma ono stosunkowo szeroki zakres i obejmuje wszelkie informacje niejawne, których pracodawca nie udostępnia nie tylko na zewnątrz zakładu, ale i dla ogółu pracowników, gdyż ich podanie mogłoby go narazić na szkodę.
Ponadto mają to być informacje związane ze specyfiką działalności konkretnego pracodawcy, a nie ogólne dane dotyczące tego typu przedsiębiorstw. Nie chodzi tu także o takie, które wynikają z wykształcenia pracownika czy jego ogólnej wiedzy o funkcjonowaniu firmy.
Jaka szkoda
Tylko takie informacje, których wyjawienie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta