Femme fatale z Rostowa
Kino | Intrygujące, psychologiczne studium kobiecej osobowości w „Portrecie o zmierzchu” Angeliny Nikonowej. Film dziś wchodzi na ekrany
Marek Sadowski
Rosyjska kinematografia po kilku latach zapaści triumfalnie powróciła do ścisłej światowej czołówki, wciąż zaskakując nowymi doskonałymi filmami zdobywającymi uznanie na międzynarodowych festiwalach.
Są wśród nich także mroczne, pełne okrucieństwa obrazy bez ogródek portretujące demoralizację społeczną. Ukazujące najbardziej ciemne – oficjalnie skrywane – strony współczesnej Rosji, niepotrafiącej poradzić sobie z nieuchronnym upadkiem Związku Radzieckiego i spuścizną, jaka po nim pozostała, przede wszystkim w mentalności ludzi. Twórcy tego nurtu upor-czywie i z bolesnym niepokojem próbują zdefiniować tożsamość współczesnych Rosjan. Kim są, skąd czerpią społeczne wzorce, wreszcie kim mogą się stać? Na ogół starają się przy tym nie stawiać kropki nad i, wybór odpowiedzi pozostawiając widzowi.
Spadek po komunizmie
Wśród obecnych w naszych kinach obrazów wspomnianego nurtu na szczególne wyróżnienie zasługuje „Ładunek 200" Aleksieja...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta