Forfaiting pozwala otrzymać gotówkę przed ustalonym terminem płatności
W jaki sposób pozyskać kontrahenta, zaoferować mu atrakcyjne warunki płatności, a jednocześnie nie narazić się na utratę płynności finansowej. Można to zrobić, wykorzystując specyficzne instrumenty bankowe
Handel międzynarodowy rządzi się swoimi prawami. Przede wszystkim wiąże się z działalnością na ogromnym rynku, gdzie panuje duża konkurencja i z reguły mamy do czynienia z przewagą kupujących. To oferujących swoje produkty jest dużo i muszą oni zabiegać o klientów.
Dlatego o skuteczności sprzedaży decyduje wiele elementów. Oczywiście liczy się jakość produktów, warunki ich dostawy oraz terminowość, okres udzielonej gwarancji. Bardzo ważna jest cena. I wreszcie wymienione na końcu, co nie znaczy, że mniej ważne, warunki płatności, w tym w szczególności ich termin.
Różne stanowiska
Ustalenie terminu płatności to bardzo wrażliwy element wszystkich negocjacji handlowych. Bardzo dużo zależy tu od pozycji negocjacyjnej firm i tego, która z nich ma w rzeczywistości przewagę. Wyjściowe stanowiska są zwykle skrajnie odmienne, co nie powinno dziwić.
Eksporter, czyli sprzedający, chciałby w pierwszej kolejności otrzymać pełną płatność przed dostawą towaru, ewentualnie liczy na zaliczkę. Później chciałby wynegocjować płatność przy dostawie towaru i dopiero, gdy nie ma na to szans, godzi się na odroczenie terminu zapłaty. Im dłuższy jest ten termin, tym mniej korzystna sytuacja dla eksportera, który naraża się na brak pieniędzy za dostarczone produkty.
Z punktu widzenia importera, czyli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta