Co koń myśli o podkuwaniu
Kampanię reklamową lub nowe opakowanie nierzadko wymyśla właściciel firmy, najwyżej przy udziale małżonki. Nie ma w tym nic złego, o ile ich pomysły są weryfikowane przez fachowe badania marketingowe. Ostatnio modne są metody wywodzące się z etnografii
Metod oraz narzędzi badawczych oferowanych przez pracownie badań marketingowych i rynkowych jest wiele. Jednak polscy przedsiębiorcy najwięcej przekonania mają do mystery shopping. Tak przynajmniej wynika z doświadczeń krajowego potentata w tej dziedzinie badań, Centrum Badań Marketingowych Test w Gdyni.
Korzyści wynikające z dyskretnego obserwowania, jak pracownicy przedsiębiorstwa zlecającego usługę wypełniają swoje obowiązki (w role tajemniczych klientów wcielają się wysłannicy firmy badawczej), są oczywiste nawet dla szefów małych firm. Czasem pozwala to uniknąć strat wynikających z nieuczciwości personelu; np. może się okazać, że kasjerzy nie wydają klientom paragonów. Przede wszystkim jednak badania pozwalają poprawić jakość i efektywność obsługi. W przypadku sklepów, restauracji czy dilerów samochodowych w dużej mierze decyduje to o obrotach i wynikach finansowych.
Mystery shopping w formie pakietu miesięcznego, na który składa się siedem — osiem obserwacji, kosztuje 1000 — 1500 zł. Przeprowadzenie takiego badania wymaga wiedzy i staranności w szczegółach.
5 mln zł przy takich rocznych obrotach firmy systematyczne korzystanie z badań staje się rzeczywiście opłacalne
– Chodzi o to, by role, w jakich występują badacze — klienci eleganckiej restauracji czy dilera sprzedającego drogie samochody — w możliwie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta