Praca w samorządzie za nienaganną przeszłość
Nie tylko wyrok za przestępstwo odbiera szansę na etat w urzędzie. Przeszkodą nie do pokonania jest brak nieposzlakowanej opinii. Ciężko jednak określić, co powoduje jej utratę
Ustawa o pracownikach samorządowych zawiera katalog podstawowych wymogów, które są stawiane osobom zatrudnianym w jednostkach samorządowych. Mogą one być – a wręcz powinny – rozszerzone o konkretne oczekiwania związane z danym stanowiskiem.
Większość z tych warunków stosunkowo łatwo zweryfikować (wykształcenie, staż pracy), bo są dosyć obiektywne >patrz ramka. Tylko jeden z nich jest nieostry – posiadanie nieposzlakowanej opinii.
Do pojęcia „nieposzlakowana opinia” odniósł się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 16 października 2009 r. (I PK 85/09). Wskazał, że jest to przesłanka zatrudnienia w charakterze pracownika samorządowego na stanowisku urzędniczym. Dlatego brak tej cechy – jej utratę, verba legis niecieszenie się nieposzlakowaną opinią – należy kwalifikować jako prawną przeszkodę w tym zatrudnieniu, oznaczającą niemożność przywrócenia do pracy w rozumieniu art. 45 § 2 kodeksu pracy.
Brak wyroku to za mało
Ustawa o pracownikach samorządowych jednoznacznie rozróżnia wymaganie niekaralności za przestępstwo umyślne od konieczności posiadania nieposzlakowanej opinii. Już z tego względu argumentacja oparta na domniemaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta