Siedziba firmy, powiat lub cały kraj
Właściwe określenie miejsca pracy to jeden z najistotniejszych elementów angażu, który wpływa na niektóre świadczenia pracownicze, np. te związane z podróżami służbowymi
Warto więc zwrócić szczególną uwagę na takie określenie tego punktu, aby w przyszłości uniknąć sporów.
Jak oznaczyć
Wymóg wskazania w umowie o pracę miejsca jej wykonywania wynika wprost z art. 29 § 1 k.p. I można je oznaczyć w różny sposób, tym bardziej że nie musi pokrywać się z siedzibą pracodawcy. Poza nią mogą to być jego zakład lub oddział, określona miejscowość, kilka miejscowości, czy nawet obszar powiatu, województwa, kraju lub np. państw Unii Europejskiej.
W sprawie określenia miejsca pracy wielokrotnie wypowiadał się Sąd Najwyższy. Wskazać warto na wyrok z 1 kwietnia 1985 r. (I PR 19/85), w którym SN stwierdził, że miejsce świadczenia pracy stanowi jeden z istotnych składników umowy o pracę, ale strony zawierające angaż mają dużą swobodę w jego określaniu.
Ogólnie pod pojęciem miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy.
Potwierdził to SN w uzasadnieniu uchwały z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08). Uznał, że nie jest sprzeczne z prawem wskazanie w umowie o pracę pewnego obszaru geograficznego jako miejsca wykonywania pracy. Takie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta