Rzeźbiarz rozdarty
Johann Georg Pinsel uznawany jest za rodzimego artystę zarówno przez Polaków, jak i przez Ukraińców. Johann / Jan / Iwan pada jednak coraz częściej ofiarą ukrainizacji wielokulturowego dziedzictwa dawnej Rzeczpospolitej
Johann Georg Pinsel to artysta tajemniczy. Nie wiemy, gdzie i kiedy się urodził, ani gdzie się kształcił. Imię i nazwisko wskazują na pochodzenie niemieckie, nawiązujący do rzeźby południowoniemieckiej warsztat pozwala nieco zawęzić poszukiwania. Na arenę dziejów wkracza pod koniec lat 40. XVIII wieku, kiedy zjawia się w Buczaczu na dworze Mikołaja Potockiego. Przez nieco ponad dziesięć lat, aż do swojej śmierci około 1761 roku, działa w kilku miejscowościach województw ruskiego i podolskiego, tworząc głównie rzeźby sakralne do kościołów. Do przypisywanych mu dzieł należą m.in. rzeźby z kościoła św. Mikołaja i cerkwi Pokrowy oraz z attyki ratusza w Buczaczu, rzeźby ołtarzy i ambony z kościoła misjonarzy w Horodence, snycerskie wyposażenie kościoła w Hodowicy... Ważnym miejscem jego działalności artystycznej był również Lwów, gdzie współpracował ze słynnym architektem Bernardem Meretynem przy budowie katedry św. Jura i kościoła św. Marcina.
Fenomen Pinsla dostrzeżono już w międzywojennej Polsce, kiedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta