Jakich klauzul unikać w regulaminach imprez masowych
Z chwilą sprzedaży biletu albo wydania innego dokumentu umożliwiającego wejście na imprezę masową jej uczestnik zawiera z organizatorem umowę o uczestnictwo w niej. Treść tego kontraktu zbliżona jest do umowy o dzieło
Taka umowa umożliwia widzowi uczestnictwo w określonej imprezie masowej zorganizowanej przez dany podmiot. Zapewnia też bezpieczeństwo jej uczestnikom w szczególności przy uwzględnieniu rygorów zawartych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.
Kto jest kim
Omawiana umowa jest najczęściej zawierana pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem. Nie wchodząc w zasadniczy spór na temat definicji konsumenta, należy wskazać, że zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego (dalej: k.c.) jest nim osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Przedsiębiorcą zaś jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz ustawowa osoba prawna z art. 331 k.c., prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową (431 k.c.).
Zasady sprzedaży
W praktyce znaczna część organizatorów imprez masowych to przedsiębiorcy. Część z nich prowadzi działalność gospodarczą w formie spółek prawa handlowego, inni zaś wybierają tzw. ewidencjonowaną działalność gospodarczą. Są to więc bardzo często osoby działające tylko na określonych rynkach lokalnych, ale także podmioty o międzynarodowym zasięgu funkcjonowania. Taki status podmiotu łączy ze sobą szereg obowiązków prawnych (uregulowanych np. w Kodeksie cywilnym), które dotyczą przykładowo procesu zawierania umowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta