Jak zarejestrować znak towarowy
Wprowadzając na rynek towar lub usługę o nieznanej nazwie, formie lub kształcie, warto je zabezpieczyć przed naśladownictwem ze strony konkurencji. Skutecznym sposobem jest zgłoszenie prawa ochronnego na znak towarowy.
Aneta Walewska-Borsuk
Prawo ochronne na znak towarowy obejmuje uprawnienia, w szczególności do:
∑ wyłącznego używania znaku towarowego w określonym czasie (dziesięć lat z możliwością przedłużenia na dalsze dziesięcioletnie okresy) i na określonym terytorium (Polska, państwa członkowskie UE, państwa będące stronami Porozumienia Madryckiego o Międzynarodowej Rejestracji Znaków Towarowych lub Protokołu do tego Porozumienia (m.in. USA, Rosja, Chiny),
∑ żądania zaprzestania działań grożących naruszeniem prawa ochronnego, a w przypadku dokonanego naruszenia – zaniechania dalszych naruszeń, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, naprawienia szkody wyrządzonej zawinionym naruszeniem tego prawa.
Aby dokonać zgłoszenia prawa ochronnego na znak towarowy należy dopelnić następujących formalności:
Krok 1.
Zbadaj, czy oznaczenie jest znakiem towarowym
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Najczęściej występującymi formami znaków towarowych są oznaczenia:
∑ słowne (wyrazy, litery, cyfry, onomatopeje, slogany);
∑ graficzne (rysunek, ornament, logo, szata graficzna opakowania);
∑ słowno-graficzne (kombinacje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)