Samorząd: praca w nadgodzinach bez dodatków pieniężnych
Zatrudnienie | Między formami wynagradzania pracy nadliczbowej gwarantowanymi przez kodeks pracy i ustawę o pracownikach samorządowych jest zasadnicza różnica, i to na niekorzyść tych drugich.
Izabela Nowacka Specjalista ds. kadrowo- -płacowych
Kodeks pracy (dalej k.p.) określa system czasu pracy – w tym normę dobową i tygodniową w przyjętych okresach rozliczeniowych. Jeżeli jednak stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się tylko w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami (art. 5 k.p.).
Odrębną grupą pracowników, podlegającą tzw. pragmatykom służbowym, czyli przepisom normującym prawa i obowiązki wynikające ze stosunku pracy w określonych zawodach, są pracownicy samorządowi. W ich przypadku podstawą jest ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej u.o.p.s.). Ten akt prawny w rozdziale 4 „Uprawnienia pracownika samorządowego" traktuje również o pracy w godzinach nadliczbowych. Zakres przepisów z tego zagadnienia jest dość skromny w porównaniu z zapisami kodeksu pracy odnoszącymi się do ogółu pracowników. Jednak w odmienny sposób określa zasady rekompensowania nadliczbówek.
Ponad obowiązki
Urząd jako jednostka użyteczności publicznej powinien mieć tak rozplanowany układ godzin pracy, by obywatele mogli załatwiać sprawy w dogodnym dla siebie czasie. Jeżeli więc wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta