Jak zmienić regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie
LEGISLACJA | Do zadań własnych gminy należy utrzymanie czystości i porządku na jej terenie. Podstawą jest regulamin uchwalany przez radę gminy. Ten akt prawa miejscowego podlega Zasadom Techniki Prawodawczej.
Utrzymanie czystości i porządku na terytorium gminy jest jednym z jej obowiązkowych zadań własnych. Pod tym lakonicznym określeniem kryje się cała paleta działań analityczno-planistycznych, logistycznych, organizacyjnych, inwestycyjnych, wykonawczych i nadzorczych, a także sprawozdawczych i edukacyjnych, jakie gminy muszą wykonywać, by uczynić zadość przepisom ustawy.
Pomocny jest przy tym regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie, który jest uchwalany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego i należy do uchwał obligatoryjnych, czyli takich, które rada gminy musi obowiązkowo przyjąć i stosować. Przepis art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej ustawa) reguluje, w katalogu zamkniętym, zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Regulamin podlega dostosowaniu do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w ciągu sześciu miesięcy od daty uchwalenia tego planu.
Mogłoby się wydawać, że większa część przepisów ustawy, jak i regulaminu poświęcona jest gospodarce odpadami i recyklingowi. Jednak – w mojej ocenie – nie da się pominąć wielu tak istotnych regulacji jak te dotyczące uprzątania śniegu, lodu i błota z dróg i chodników, sprzątania przystanków komunikacyjnych umiejscowionych przy drogach – bez względu na kategorię drogi.
Ważny jest też przepis nakładający na gminę odpowiedzialność za usuwanie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta