Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Oryginalne sekundy, czyli o czołówce „Wiadomości” i muzycznych logo

14 stycznia 2015 | Rzecz o prawie | Aleksandra Sewerynik
Aleksandra Sewerynik
autor zdjęcia: Andrzej Kwedo
źródło: Rzeczpospolita
Aleksandra Sewerynik

Nowa czołówka „Wiadomości" wywołała niemałe zamieszanie w mediach w Polsce. Bardzo widoczne podobieństwo wersji wizualnej tego krótkiego, bo 25-sekundowego, utworu do oprawy programu informacyjnego „ITV News" wywołało powszechną dyskusję, czy doszło do plagiatu.

Przedstawiciele telewizji sprawnie się bronią, że skorzystano jedynie z pomysłu i stąd przywoływane podobieństwa. Czy jednak rzeczywiście sposób wyrażenia tego pomysłu przez autorów czołówki „Wiadomości" jest samodzielny i oryginalny? Powinien się o tym wypowiedzieć specjalista od technik wizualnych i operator obrazu. Ja mam wątpliwości, czy zastosowanie podobnego tempa „ruchu kamery", kolorystyki, „klimatu" obrazu czy najazdu na zegar nie kwalifikuje polskiego utworu bardziej jako opracowania niż utworu inspirowanego.

Nowa czołówka „Wiadomości" to także dźwięk, czyli muzyka Radzimira Dębskiego, równie ważna dla identyfikacji programu. Dotychczas widzowie „Wiadomości" słuchali utworu Piotra Rubika. Jeszcze wcześniej komunistyczny „Dziennik Telewizyjny"...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10039

Wydanie: 10039

Spis treści
Zamów abonament