Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tak umierają trendy

31 stycznia 2015 | Plus Minus | Joanna Bojańczyk
Jessica Mercedes Kirschner, znana blogerka modowa. Na swojej stronie prezentuje światowe kolekcje
autor zdjęcia: Mateusz Jagielski
źródło: EAST NEWS
Jessica Mercedes Kirschner, znana blogerka modowa. Na swojej stronie prezentuje światowe kolekcje
Sara Boruc dzięki popularności  w sieci prowadziła telewizyjny program o modzie
autor zdjęcia: Kamil Piklikiewicz
źródło: DDTVN/East News
Sara Boruc dzięki popularności w sieci prowadziła telewizyjny program o modzie
Zdjęcia stylizacji, pokazywanych przez Julię Kuczyńską na jej blogu, ukazały się w najbardziej znanych światowych pismach o modzie. Fot. Szymon Brzoska
źródło: EAST NEWS
Zdjęcia stylizacji, pokazywanych przez Julię Kuczyńską na jej blogu, ukazały się w najbardziej znanych światowych pismach o modzie. Fot. Szymon Brzoska
Scott Schuman szuka na całym świecie dobrze ubranych ludzi. Jego blog odwiedza dziennie ponad milion osób. Fot. Wayne Tippetts
źródło: REX/AP/East News
Scott Schuman szuka na całym świecie dobrze ubranych ludzi. Jego blog odwiedza dziennie ponad milion osób. Fot. Wayne Tippetts

Do niedawna profesjonaliści 
uważali, że trend jest rzeczywistym zjawiskiem, wypadkową tego, co się dzieje w polityce, społeczeństwie, kulturze. 
Teraz już nie są tego pewni. Gdy internet kreuje i unicestwia trendy z dnia na dzień, zabawa w nie wydaje się archaiczna.

W 1937 roku James Laver, angielski krytyk i historyk mody, naszkicował cykl ówczesnych trendów. Wbrew temu, co można sądzić, istniały one także w tamtym, z punktu widzenia współczesności zamierzchłym, czasie. Laver twierdził, że to, co aktualnie jest modne, wydaje się „fajne". To samo rok wcześniej odbierane było jako „śmiałe", natomiast po 20 latach będzie się wydawało „śmieszne". Pan Laver ustalił także, że trend, zanim wyjdzie na ulicę, dojrzewa przez 50 lat.

Modne słowo

Dzisiaj – w czasach internetu, instagramu, blogów, portali społecznościowych – te konstatacje wydają się co najmniej zabawne. 20, 50 lat? Gdy życie przeniosło się na Facebooka, instagram, na blogi, gdy internet na każde zjawisko reaguje błyskawicznie, 20 lat – nieważne, w tył czy w przód – wydaje się odległe jak epoka lodowcowa. W obecnym cyklu dwie dekady to parę miesięcy, może rok. Dzisiaj trendy powstają z dnia na dzień i z dnia na dzień znikają.

A jednak biura trendów, które prognozują przyszłość w produkcji dóbr konsumpcyjnych, wciąż pracują. Trendy łatwo nie składają broni. Atakują z okładek magazynów, z wystaw sklepów. Mamy je znać i ich słuchać, bo inaczej wypadniemy z obiegu. Mają nas utrzymywać w stanie stałego napięcia i niepokoju. Jedne szybko podbijają rynek i szybko się kończą, inne wspinają się powoli, za to zostają dłużej....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10054

Wydanie: 10054

Zamów abonament