Czy organ z własnej inicjatywy zbiera dowody
Zgodnie z art. 7 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności, z urzędu lub na wniosek podejmując wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Zgodnie z art. 77 k.p.a. organ zobowiązany jest w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
dr Maciej J. Nowak, radca prawny
Organ prowadzi postępowanie administracyjne. Strona, domagając się wydania określonego rozstrzygnięcia, powołuje się na pewne dowody administracyjne, do których – jak twierdzi – nie ma dostępu. Czy nieprzedłożenie przez stronę z własnej inicjatywy dowodów w postępowaniu administracyjnym upoważnia organ do uznania, że okoliczności sprawy nie zostały wykazane? Jaka jest rola organu w postępowaniu administracyjnym przy zbieraniu i rozpatrywaniu dowodów?
Organ powinien sam, z własnej inicjatywy (z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta