Zarządzanie należnościami to wiedza, komu zaufać
Niemal 83 proc. polskich firm ma mniejsze lub większe trudności z odzyskaniem należności od swoich kontrahentów. Niestety przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, że niegroźnie wyglądający brak systematycznie i terminowo opłacanych faktur od biznesowych partnerów, może doprowadzić ich firmy do utraty płynności finansowej.
Dodatkowo, prowadząc własną działalność bardzo często widzą tylko dwa, bardzo skrajne rozwiązania dla problemu spływu należności. Pierwszym z nich jest nie ufać innym i nie podejmować z nimi współpracy, co powoduje brak problemów z opóźnieniami w płatnościach, ale też – brak zysków. Drugim podejściem jest chwytanie okazji, jakie się trafią i zawierzanie niesprawdzonym partnerom. W wielu przypadkach prowadzi to do dotkliwych strat finansowych, a także zachwiania zaufania do kontrahentów.
Sprawdzić,
by nie żałować
Już przed podpisaniem umowy z kontrahentem warto przyjrzeć się bliżej jego działaniom. A nawet więcej – prześwietlić go w dostępnych źródłach. Jednak wiele firm robi to tylko w przypadku nawiązania kluczowych kontraktów.
– To bardzo zaskakujące, że wielu właścicieli firm wciąż w bardzo prosty sposób ryzykuje utratę swoich pieniędzy. Dlaczego nie sprawdzamy? Nie mamy czasu, nie mamy zasobów, nie mamy świadomości, jak wiele od takiego sprawdzenia zależy – kusi nas zysk z transakcji, ale nie zabezpieczamy się przed potencjalnym ryzykiem – wyjaśnia Waldemar Sokołowski, prezes zarządu Rzetelnej Firmy.
Gdzie szukać dokładnych informacji o biznesowych partnerach? Bardzo wiele na temat finansowej oceny wizerunku kontrahenta powie nam sprawdzenie, czy nie widnieje on na liście dłużników. Obecność firmy w Krajowym Rejestrze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta