Przebieg postępowania trzeba dokładnie opisać
To, jakie ważne czynności administracyjne i kiedy zostały przeprowadzone przez urzędników, musi wynikać z protokołu. Przebieg postępowania dokumentuje się w metryce sprawy.
Zatrudnieni w administracji publicznej powinni sporządzać zwięzły protokół z każdej czynności postępowania mającej istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy. Nie dotyczy to jednak przypadku, gdy dana czynność została w inny sposób utrwalona na piśmie.
Kto, gdzie, kiedy
Protokół sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.
Protokół odczytuje się wszystkim obecnym, biorącym udział w czynności urzędowej, które powinny następnie go podpisać. Odmowę lub brak podpisu którejkolwiek osoby należy omówić w protokole.
Protokół jest konieczny przy:
- przyjęciu wniesionego ustnie podania,
- przesłuchaniu strony, świadka i biegłego,
- oględzinach i ekspertyzach dokonywanych przy udziale przedstawiciela organu administracji publicznej,
- rozprawie,
- ustnym ogłoszeniu decyzji i postanowienia.
Przykład
Prezydent miasta nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną za zajęcie bez zezwolenia pasa drogowego (przez 210 dni, od 7 kwietnia 2011 r. do 2 listopada 2011 r.). Podstawą była kontrola, podczas
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta