Jak rozróżniać rezerwy i rozliczenia międzyokresowe
ZASADY | Firmy muszą uwzględniać w księgach także koszty, które nie zostały jeszcze potwierdzone dokumentami dokładnie wskazującymi ich rodzaj i kwotę. Stopień niepewności związany z tymi szacunkami decyduje o ich klasyfikacji.
Tworzenie rezerw i rozliczeń międzyokresowych kosztów jest ściśle powiązane z przestrzeganiem zasad ostrożności oraz współmierności przychodów i kosztów. Sporządzając sprawozdanie finansowe, jesteśmy zobowiązani do identyfikacji ryzyka związanego z prowadzoną działalnością i oceny wynikających z niego potencjalnych kosztów. Efektem identyfikacji ryzyka i jego oceny oraz przestrzegania zasady ostrożności są tworzone przez firmy rezerwy. Typowym przykładem rezerwy jest rezerwa na zobowiązanie wobec odbiorcy z tytułu poniesionej przez niego szkody w wyniku zużycia dostarczonych przez spółkę wyrobów.
Przykład
Odbiorca produkujący koszulki użył w procesie produkcyjnym etykiet, które wytworzyła spółka. W czasie wprasowywania etykiety straciły swoje kolory i kształty, a koszulki zostały na trwałe połączone z wadliwymi etykietami. Odbiorca wystąpił z żądaniem zwrotu wartości całej partii etykiet, zwrotu kosztów użytych koszulek oraz kosztów robocizny. Spółka oceniła ryzyko jako realne i przystąpiła do weryfikacji roszczenia odbiorcy. Na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego procedura weryfikacyjna nie została zakończona i spółka utworzyła rezerwę w pełnej wysokości roszczenia klienta.
W związku z tym, że w momencie sporządzania sprawozdania finansowego nie wszystkie koszty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta