Czerń, kolor ostateczny
Czerń, kolor ostateczny
Z Leszkiem Mądzikiem, twórcą Sceny Plastycznej KUL, rozmawia Agata Koss
Zacznę od pytania, które już stawiano wielokrotnie, ale nikomu nie udało się rozstrzygnąć tego problemu. Czy teatr, jaki pan stworzył, czy Scena Plastyczna KUL to teatr awangardowy?
Rzeczywiście to pytanie pada często. Mój teatr od początku był uważany za awangardowy, a jednocześnie głęboko wierzę, że na epitecie "awangardowy" nie można zamknąć opisu Sceny Plastycznej KUL. Tworząc ten teatr w roku 69, nie myślałem, jaki to typ teatru ani tym bardziej, jakie określenie nadadzą mu krytycy. Do dziś ten problem wydaje mi się drugoplanowy. Dosłownie przed kilkoma tygodniami zapytano mnie w Łodzi, gdzie gościłem z okazji tamtejszego festiwalu, co oznacza termin "teatr awangardowy". Nie znam odpowiedzi na to pytanie. Wiem tylko, że dla mnie ważny jest każdy teatr, który mnie wzrusza i pobudza uczucia. Mam nadzieję, że widzowie moich przedstawień też nie zadają sobie pytania o rodzaj teatru, do jakiego zostali zaproszeni, ale że znajdują w naszym przekazie takie obrazy, taką przestrzeń, które wyzwalają emocje będące środkiem porozumienia między twórcami a publicznością.
Skoro wspomniał pan o przestrzeni, to już tam zachwiane zostały klasyczne proporcje, bowiem niewielka jej część przeznaczona jest dla widowni na rzecz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta