Rynek autobusów przyspieszy
Samorządy coraz bardziej stawiają na transport ekologiczny. W 2016 roku będą zamawiać więcej autobusów z napędem alternatywnym.
Adam woźniak
Polski rynek autobusów czekają zmiany. Po bardzo dobrym roku 2015 obecny prawdopodobnie okaże się słabszy. Dopiero jesienią samorządy będą gotowe do uruchomienia przetargów na zakupy autobusów miejskich finansowanych z funduszy unijnych z perspektywy 2014–2020. W rezultacie dostawy zaczną się dopiero w roku przyszłym. Na dłuższy okres finalizowania kontraktów dodatkowo wpłynie fakt, że duża część zamawianych pojazdów będzie miała napędy alternatywne, których produkcja trwa dłużej. Ale to będzie zmiana korzystna: miejski transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny.
Na dobry początek
Jak na razie rok zaczął się nieźle. Według danych branżowej firmy analitycznej JMK w styczniu krajowi przewoźnicy zarejestrowali 165 nowych autobusów. To wynik o przeszło 12 proc. wyższy niż rok wcześniej i zarazem najlepszy styczniowy rezultat od pięciu lat. Duży popyt widoczny był przede wszystkim na rynku autobusów turystycznych. Sprzedaż 32 sztuk to kontynuacja dobrego trendu z ub. roku. Zarejestrowano wtedy ćwierć tysiąca autokarów, nie licząc kilkudziesięciu zamówionych przez wojsko. W grupie autobusów mini styczniowa sprzedaż 49 sztuk była nieco słabsza niż rok wcześniej, choć w grudniu zarejestrowano ich 90. Duże powodzenie minibusy zawdzięczają kilkakrotnie niższej cenie niż w przypadku autobusów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta