Sześć sposobów na udane negocjacje biznesowe
Negocjacje to podstawowy filar biznesu, na którym opierają się relacje z kontrahentami, dostawcami, partnerami biznesowymi, akcjonariuszami i związkami zawodowymi. Od udanych pertraktacji zależy cena surowców, wartość produktu lub usługi oferowanej klientowi, a także procentowy udział w projekcie, który może rzutować na pozycję firmy. Jak je prowadzić?
W negocjacjach nie ma miejsca na emocje czy oczekiwanie na uśmiech losu. Sukces udanych pertraktacji przedsiębiorcy zależy od pozycji rynkowej i społecznej, doświadczenia, nastawienia i wcześniejszego przygotowania. Udane negocjacje zależą też od tego, o co w ogóle toczy się gra oraz z kim się ją prowadzi. Niezależnie od celu i wagi przetargu do każdego etapu rozmów należy się solidnie przygotować.
Oto sześć sprawdzonych sposobów, które pomogą osiągnąć sukces w negocjacjach.
Przygotowanie i jasne cele
Podstawą sukcesu w negocjacjach jest odpowiednie przygotowanie. Przekonanie o własnej nieomylności bez uprzedniego rozeznania się w sytuacji nie pomoże w dyskusji, która toczy się zwykle o wysoką stawkę. Dlatego przed rozpoczęciem negocjacji należy gruntownie zbadać sytuację rynkową danej branży oraz zdobyć wiedzę o osobach, z którymi odbędą się negocjacje. Brak rozeznania może przesądzić o wyniku negocjacji, a chwila zawahania może stać się słabym punktem; kumulacja takich słabych punktów wpływa na obniżenie pozycji przedsiębiorcy. Warto zawczasu się upewnić, czy osoby, z którymi prowadzone są negocjacje, są decyzyjne. Dzięki temu unika się sytuacji, gdy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta