Kiedy można umieścić reklamę na budynku
Aby przyjąć, że na danym terenie niedopuszczalne jest umieszczanie tablic reklamowych na budynkach, taki zakaz musiałby zostać wyraźnie określony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego poprzez zawarcie w nim zapisu o zakazie lokalizacji tego typu reklam. Brak zakazu lokalizacji reklam w danej jednostce planistycznej świadczy natomiast co do zasady o możliwości umieszczenia na danym terenie urządzenia reklamowego.
Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 9 grudnia 2015 r., II SA/Gd 571/15.
Prezydent miasta wniósł sprzeciw do zgłoszenia M.R. dotyczącego zamiaru przystąpienia do wykonania robót budowlanych, polegających na zainstalowaniu podświetlanej tablicy reklamowej o wymiarach 290x100 cm na ścianie budynku. Wyjaśnił, że planowana inwestycja jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obowiązującego na terenie objętym zgłoszeniem (uchwała Rady Miejskiej z 16 grudnia 2009 r.). Zgodnie bowiem z punktem 05 karty terenu nr 04 (§ 18 ww. uchwały) określającym zasady umieszczania nośników reklamowych dopuszcza się lokalizowanie reklam wolno stojących przy ścianie budynku, stanowiących kompozycję z jego elewacją pod warunkiem, że ich powierzchnia nie jest większa niż 4 mkw.
W odwołaniu od decyzji M.R. wniósł o jej uchylenie, twierdząc, że z przywołanego w decyzji zapisu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie wynika, że zakazane jest umieszczanie reklam na ścianach budynków. Skoro plan miejscowy zabrania jedynie umieszczania reklam wolno stojących o powierzchni przekraczającej 4 mkw., to przyjąć należy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta