Zleceniobiorca nie prowadzi księgi
Osoby, których aktywność kwalifikuje się do działalności wykonywanej osobiście, nie są przedsiębiorcami. Nie dotyczy ich obowiązek ewidencjonowania operacji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Świadczę pracę na rzecz spółki z o.o. jako pracownik biurowy na podstawie umowy-zlecenia. Nie prowadzę działalności gospodarczej. Czy powinienem założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów? – pyta czytelnik.
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych (art. 24a ust. 1 ustawy o PIT).
Obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów dotyczy więc osób, które wykonują działalność gospodarczą.
Ustawa o PIT posługuje się własną, odrębną od ustawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta