Przedsiębiorca musi prowadzić książkę kontroli
W razie wszczęcia kontroli podatnik powinien niezwłocznie okazać urzędnikowi przeprowadzającemu czynności w jego firmie książkę kontroli albo poświadczone za zgodność kopie jej fragmentów lub wydruki z systemu informatycznego.
- Prowadzę działalność gospodarczą. Czy jako przedsiębiorca – podatnik muszę prowadzić książkę kontroli? Nie jest mi ona potrzebna. Do czego ma służyć? - pyta czytelnik.
Prowadzenie działalności gospodarczej w obecnych czasach to nie lada wyzwanie dla podatników. W gąszczu przepisów może się zgubić niejeden z nich. Jeden z obowiązków osób prowadzących własną firmę to prowadzenie i posiadanie książki kontroli. Kwestie związane z jej prowadzeniem reguluje ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: ustawa).
W przypadku kontroli, którą przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego, posiadanie aktualnie uzupełnionej książki kontroli jest istotne. Wprawdzie za zgodą kontrolowanego, kontrola lub poszczególne czynności kontrolne mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli, ale tylko gdy może to usprawnić prowadzenie kontroli.
Czynności podejmowane przez kontrolujących powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy. Jeśli jednak przedsiębiorca pisemnie wskaże, że przeprowadzane czynności zakłócają w sposób istotny działalność gospodarczą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta