Premie są kosztem w dacie ich wypłaty
Premie nie mogą być uznane za „należne" przed ich uchwaleniem przez spółkę. Świadczenia te są należne dopiero, gdy zostały przyznane pracownikom, gdyż dopiero wtedy pracownicy stają się uprawnieni do dochodzenia wypłaty z tytułu ich przyznania.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 stycznia 2017 r. (III SA/Wa 2822/15).
Zgodnie z obowiązującym układem pracy spółka wypłaca pracownikom premie (miesięczne, kwartalne i roczne), których wysokość uzależniona jest od indywidualnych lub zbiorczych osiągnięć pracowników firmy. Wielkość premii może zostać zredukowana do zera, co oznacza, że mogą wystąpić sytuacje, że pracownik – niezależnie od swoich indywidualnych osiągnięć – w ogóle nie otrzyma premii. Dodatkowo, za każdy rok pracownikom przysługuje dodatkowa premia roczna, wypłacana w kolejnym roku kalendarzowym, najpóźniej z wynagrodzeniem za czerwiec. Wypłata premii rocznych (w tym dodatkowej premii rocznej) następuje zawsze po dniu złożenia zeznania CIT-8 za poprzedni rok podatkowy, tak więc na dzień złożenia zeznania nie jest znana rzeczywista wysokość przyznanej premii. Dlatego spółka zawiązuje rezerwę na wypłacane premie. Spółka zapytała organ podatkowy, czy wypłacone premie w roku następującym po roku, za który zostały przyznane, są kosztem uzyskania przychodów w dacie ich wypłaty czy w ostatnim miesiącu roku, za który zostały przyznane. Zdaniem spółki, dopiero wykorzystanie rezerwy (moment wypłaty premii) należy traktować jako moment rozpoznania kosztu podatkowego.
Organ podatkowy w interpretacji IPPB6/4510-45/15-2/AM wskazał,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta