Członkowie organów spółek komunalnych bez szczególnych kompetencji
Z obecnymi przepisami wiąże się niepewność co do obowiązków ciążących m.in. na podmiotach reprezentujących w spółkach, jednostki samorządowe lub komunalne osoby prawne.
Zgodnie z art. 10a ust 5 ustawy o gospodarce komunalnej (u.g.k.) podmiot reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego (j.s.t.) lub komunalną osobę prawną w zakresie wykonywania praw z akcji przysługujących tym podmiotom, jako kandydata na członka organu nadzorczego wskazuje osobę, która spełnia wymogi określone w art. 19 ust. 1 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (u.z.m.p.), z wyłączeniem posiadania pozytywnej opinii rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. Kolejny przepis odnoszący się do kwestii kompetencji osób piastujących funkcje w organach spółek komunalnych to art. 10a ust 7 u.g.k., który stanowi, że podmiot reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego lub komunalną osobę prawną w zakresie wykonywania praw z akcji przysługujących tym podmiotom, jest obowiązany podejmować działania mające na celu określenie, w drodze uchwały walnego zgromadzenia lub w statucie spółki z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, wymogów, jakie musi spełniać kandydat na członka organu zarządzającego, określonych w art. 22 u.z.m.p.
Problem z wykładnią
Praktyczne stosowanie obu przepisów nastręcza wątpliwości w zakresie kręgu podmiotów, do których znajdują one zastosowanie. Ich literalna wykładnia wskazuje, że stosuje się je wyłącznie do komunalnych spółek akcyjnych....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta