Tama dla telemarketingu
Przepisy, które miały ukrócić nękanie konsumentów przez telefon, trudno zastosować w praktyce. Bo choć zakaz kierowania komunikatów reklamowych bez zgody odbiorcy przewidziano w kilku ustawach, a na jego straży stoją trzy urzędy, to wciąż są firmy, które lekceważą prawo. – Firma oferująca garnki miała kontrolę GIODO i zobowiązała się do zaprzestania tej praktyki, ale dalej dzwoni – mówi radca prawny Maciej Gawroński.
Telefonów z ofertami handlowymi nie można zablokować, jak np. esemesów premium, bo nie ma określonego zakresu numeracji wykorzystywanej w tym celu. Można jedynie wpisywać je na czarną listę w telefonie.
To się zmieni. W Parlamencie Europejskim trwają prace nad rozporządzeniem dotyczącym e-prywatności. Przewiduje ono m.in., że firmy telemarketingowe będą musiały stosować specjalne prefiksy przed numerami telefonów, by odbiorca wiedział, w jakim celu do niego dzwonią. Głosowanie zaplanowano na 11 października. —cyd >C2