Jak przygotować jednostkowe sprawozdania budżetowe
Dla jednostki samorządu terytorialnego prowadzi się dwie odrębne księgi rachunkowe: urzędu jst i organu. To rozwiązanie narzucone przez rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej jest sprzeczne z ustawą o rachunkowości.
Rozwiązania organizacyjne rachunkowości budżetowej przyjęte w kolejnych rozporządzeniach w sprawie prowadzenia rachunkowości budżetowej (od 1 stycznia 2018 r. będzie obowiązywało nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, DzU z 2017 r. poz.1911; dalej: rozporządzenie) powodują dylematy w zakresie m.in. przygotowania sprawozdawczości budżetowej. Jednostka samorządu terytorialnego, bez wydzielonych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jest odrębnym podmiotem prowadzenia rachunkowości, o czym stanowi art. 2 ust. 1 pkt 4 w powiązaniu z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości >patrz ramka (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1047 ze zm). Jednak wspomniane rozporządzenie, analogicznie jak poprzednie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta