Nowe nabrzeża i drogi
Żegluga | Inwestycje w portach
Robert Przybylski
Gdańsk i Gdynia przewidują podwojenie przeładunków i planują rozbudowę. Szczególnie obiecujące są przewozy kontenerów.
Port Gdańsk planuje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zbudować Port Centralny między ujściem kanału portowego i Naftoportem. Będzie to kilkaset hektarów wydartych morzu. Port musi wyjść w morze, ponieważ jest to jedyny możliwy kierunek ekspansji. Rozbudowa w kierunku Stogów jest wykluczona, bo pomimo dawnych strategicznych planów rozwojowych w kierunku wschodnim powstało tam osiedle i port napotkałby na olbrzymie protesty społeczne.
– Tworząc Port Centralny, liczymy na inwestorów zewnętrznych, przyszłych operatorów planowanych terminali. Są to tak poważne inwestycje, że muszą być prowadzone z uwzględnieniem potrzeb przyszłych użytkowników. Premier Beata Szydło podczas II Spotkania Ministrów Transportu i Forum Biznesu w Warszawie zadeklarowała powstanie Portu Centralnego. Dzięki rządowemu wsparciu projekt zaczyna nabierać jeszcze bardziej realnych kształtów – zapewnia prezes zarządu Port Gdańsk Łukasz Greinke. Przetarg na wykonanie studium wykonalności dla portu ma być ogłoszony w najbliższych miesiącach.
Wydatki szybko się zwrócą
Prezes dodaje, że zarząd portu rozmawia z potencjalnymi inwestorami. – W miarę podpisywanych umów rozpoczniemy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta