Jak walczyć z kłamstwami o firmie
Zagraniem „nie fair" jest rozpowszechnianie o konkurentach niekorzystnych wiadomości, które nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Warto wiedzieć, że w takich sytuacjach pokrzywdzony przedsiębiorca może się skutecznie bronić, nie tracąc nazbyt dużo czasu i nie angażując dużych środków finansowych.
Walka o klienta i udział w rynku staje się coraz ostrzejsza. Zjawisko to nie dotyczy już wyłącznie wielkich koncernów i korporacji, ale coraz częściej spotykane jest wśród mniejszych, lokalnych przedsiębiorców. Walka ta, niestety, nie zawsze jest czysta.
Odszkodowanie za naruszenie dóbr
Kiedy przedsiębiorca poweźmie wiedzę, że ktoś, przeważnie konkurent, rozpowszechnia o nim informacje nieprawdziwe lub mające stworzyć o nim mylne wyobrażenie, ma kilka możliwości obrony.
Naturalną formą obrony jest podjęcie działań na drodze cywilnej. Wchodzi wówczas w grę złożenie pozwu o naruszenie dóbr osobistych lub wytoczenie powództwa na podstawie ustawy o zwalczaniu czynów nieuczciwej konkurencji. Powództwa te mogą zapewnić najszerszą obronę poszkodowanemu przedsiębiorcy. W postępowaniu cywilnym można domagać się od sprawcy przeprosin, w tym wyrażonych publicznie oraz zaniechania naruszeń. Możliwe jest dochodzenie naprawienia szkody, jeśli taka na skutek rozpowszechniania informacji powstała. Postępowania te mają swoje minusy. Wymagają uiszczenia opłaty sądowej od pozwu, w razie konieczności powołania biegłego także poniesienia dalszych wydatków, a wydanie rozstrzygnięcia może nastąpić nawet dopiero po kilku latach. Najistotniejszą wadą postępowań cywilnych z perspektywy poszkodowanego jest jednak to, że to osoba...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta