Hipermarkety sprzedają już mniej niż Biedronka
handel | Wielkie sklepy tracą teraz najszybciej udziały rynkowe, a nowe otwierane są sporadycznie. Konsumenci wolą mniejsze i bliżej położone placówki oraz wygodniejsze i szybsze zakupy. piotr mazurkiewicz
Pozycja hipermarketów słabnie w oczach. W ostatnich latach ich liczba zwiększała się maksymalnie o jeden, dwa rocznie. Mimo to, jak wynika z najnowszych danych Euromonitor International w 2018 r., ich sprzedaż ma w ujęciu rocznym spaść 2,5 proc. i będzie to kolejny rok z ujemną dynamiką obrotów tego sektora. Jego wartość to już poniżej 30 mld zł, podczas gdy jedynie Biedronka generuje już ponad 48 mld zł przychodów.
Mały może więcej
„Szybki tryb życia, wzrost liczby małych gospodarstw domowych i preferencje dla mniejszych sklepów przyniosły korzyści w postaci ciągłego przesuwania się w kierunku mniejszych placówek i wpłynęły na stagnację w hipermarketach" – podaje Euromonitor International w komentarzu do wyników.
Eksperci firmy tłumaczą, że wojna cenowa pomiędzy konkurencyjnymi formatami sprzedaży detalicznej spowodowała nasilenie walki cenowej i ograniczoną rentowność tego segmentu. Z drugiej strony sklepy wielkopowierzchniowe nadal przyciągają znaczną liczbę konsumentów, ponieważ kanał ten oferuje konkurencyjne ceny za szeroki wybór produktów. Duże sklepy najmocniej rozwijają też ofertą internetową, aby również w ten sposób przyciągać klientów, którzy nie chcą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta