Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Homo depictus, czyli człowiek malujący się

03 listopada 2018 | Plus Minus | Marcin Kube
Dziary  Maurycy Gomulicki fotografował te tatuaże od 11 lat. Niedawno pokazał je na głośnej wystawie  w warszawskiej Zachęcie. – Pokazują afirmację męskiej mocy i buntu – mamy więc brutalne ikony: diabły, czaszki, sztylety. Dalej – tęsknotę za wolnością, egzotyką, miłością, erotycznym spełnieniem – za rajem, który symbolizują kobiety. Wbrew powszechnym wyobrażeniom o twardym, męskim tatuażu właśnie kobiety są tu absolutnie dominującym motywem – mówił w wywiadzie dla  „Rzeczpospolitej”.
źródło: Maurycy Gomulicki
Dziary Maurycy Gomulicki fotografował te tatuaże od 11 lat. Niedawno pokazał je na głośnej wystawie w warszawskiej Zachęcie. – Pokazują afirmację męskiej mocy i buntu – mamy więc brutalne ikony: diabły, czaszki, sztylety. Dalej – tęsknotę za wolnością, egzotyką, miłością, erotycznym spełnieniem – za rajem, który symbolizują kobiety. Wbrew powszechnym wyobrażeniom o twardym, męskim tatuażu właśnie kobiety są tu absolutnie dominującym motywem – mówił w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”.
źródło: Maurycy Gomulicki
źródło: Maurycy Gomulicki
źródło: Maurycy Gomulicki
źródło: Maurycy Gomulicki
źródło: Maurycy Gomulicki

W społecznościach pierwotnych tatuaż miał charakter włączający jednostkę do wspólnoty, w dobie nowożytnej na Zachodzie nabrał charakteru wykluczającego stygmatu, a dziś w świecie rozproszonych symboli, kodów spełnia różne funkcje i nie ma jednego znaczenia.

Trzeba było być pomalowanym, aby być człowiekiem; kto pozostawał w stanie natury, nie różnił się od zwierzęcia" – pisał antropolog Claude Lévi-Strauss w swym najsłynniejszym dziele „Smutek tropików" poświęconym indiańskim ludom w Ameryce Południowej, a raczej ich pozostałościom, które badał w latach 30. XX w. Jego wnioski wyciągnięte ze spotkań m.in. z plemieniem Kadiueo, którego dotyczy przytoczony cytat, a także późniejszych antropologów i socjologów zajmujących się ciałem, np. Bryana Turnera, sprawiły, że współcześnie dzieli się historię tatuażu na trzy etapy.

W pierwszym znaczenie tatuażu badane było w obrębie społeczności pierwotnych. Tatuażowi przypisywano różne funkcje, począwszy od leczniczych, poprzez bojowe, aż po religijno-magiczne. Te ostatnie interesowały badaczy najbardziej ze względu na swoje społeczne znaczenie. Pomagały odpowiedzieć na pytanie, po co dana wspólnota robiła tatuaże, a pośrednio też podpowiadały, jakie mechanizmy społeczne...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11196

Wydanie: 11196

Zamów abonament