Nocne ekspresy będą konkurencją dla samolotów
Nowe rodzaje połączeń mają pomóc kolei w zdobyciu pasażerów, których liczba stopniała przez pandemię, a także wpisywać się w unijne cele redukowania emisji z transportu. ADAM WOŹNIAK
Polska kolej chce włączyć się do siatki transeuropejskich połączeń kolejowych. PKP Intercity przymierza się do uruchomienia połączeń na trasie Warszawa–Berlin–Bruksela. Mają być one jednym z elementów koncepcji Trans Europe Express 2.0, zapowiedzianej we wrześniu przez niemieckie ministerstwo transportu (właścicielem marki TEE jest Deutsche Bahn).
Dla polskiego przewoźnika byłaby to szansa na pozyskanie nowych pasażerów. Zwłaszcza tych, którzy często podróżują do unijnych instytucji, lub przedsiębiorców kontaktujących się z zagranicznymi partnerami. Przejazd ekspresem wyjeżdżającym z Polski wieczorem lub w nocy, przyjeżdżającym do docelowego miasta w Zachodniej Europie rano, okazałby się bardziej komfortowy w porównaniu z podróżą samolotem, choć zabierałby więcej czasu. Za to byłby tańszy.
Kolej na ekologię
Zdaniem ekspertów tego rodzaju pociągi, zwłaszcza nocne, pomogłyby przenieść krótkodystansowy ruch lotniczy na kolej. W dodatku byłby to racjonalny krok, zważywszy na unijne cele klimatyczne i politykę ograniczania emisyjności. – Kolej jest przyjaznym dla środowiska, energooszczędnym, bezpiecznym i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta