Firmowe środki trwałe trzeba amortyzować
Wykorzystywane w biznesie rzeczy rozliczamy w podatkowych kosztach. Z reguły poprzez odpisy amortyzacyjne.
Epidemia koronawirusa dotknęła wiele firm. Część jednak normalnie działa, inwestuje też w nowe rzeczy do prowadzenia biznesu. Jak je rozliczyć w podatkowych kosztach?
Najprościej jest z najtańszymi zakupami. Rzeczy do 10 tys. zł można bezpośrednio zaliczyć do kosztów PIT/CIT, bez konieczności wpisywania do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej ewidencji) i naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Przykład:
Firma zainwestowała w zabezpieczenie biura przed koronawirusem. Kupiła m.in. oczyszczacze powietrza i parownice do dezynfekcji. Wydatki na poszczególne urządzenia nie przekraczają 10 tys. zł. Zakupy można więc od razu zaliczyć do kosztów. Sprzętu nie trzeba wprowadzać do ewidencji.
Jeśli jednak nabyte na potrzeby działalności urządzenia kosztowały więcej niż 10 tys. zł musimy je zaliczyć do środków trwałych i amortyzować. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT (art. 22a ust. 1 ustawy o PIT) firmowym środkiem trwałym jest rzecz:
∑ stanowiąca własność lub współwłasność przedsiębiorcy,
∑nabyta lub wytworzona we własnym zakresie,
∑kompletna i zdatna do użytku w dniu przyjęcia do używania,
∑o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
∑wykorzystywana przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta