Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak powinno się płacić za przejazd państwową autostradą

23 kwietnia 2021 | Ekonomia i rynek | Karolina Kowalska
Prace nad nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym powinny zwolnić – uważają eksperci
źródło: materiały prasowe
Prace nad nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym powinny zwolnić – uważają eksperci
Maciej  Wroński prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka
źródło: materiały prasowe
Maciej Wroński prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka
Dawid  Piekarz wiceprezes Instytutu Staszica
źródło: materiały prasowe
Dawid Piekarz wiceprezes Instytutu Staszica
Kamil  Bortniczuk poseł Prawa i Sprawiedliwości
źródło: materiały prasowe
Kamil Bortniczuk poseł Prawa i Sprawiedliwości
Jakub  Kulesza poseł Konferederacji
źródło: materiały prasowe
Jakub Kulesza poseł Konferederacji
Tomasz Dominiak ekspert ds. transportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
źródło: materiały prasowe
Tomasz Dominiak ekspert ds. transportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Czy dzięki nowemu systemowi opłat za przejazd znikną korki na bramkach? Eksperci mają wątpliwości i uważają, że zmiany w systemie powinny poprzedzić analizy i konsultacje z interesariuszami.

 

Sejm w ekspresowym tempie przeprowadził pierwsze i od razu drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. I przyjął większością głosów rządową propozycję, odrzucając poprawki zgłaszane przez posłów opozycji. Akceptację zyskało jedno rozwiązanie – odsunięcie o trzy miesiące odejścia od systemu viaTOLL, który ma działać do końca września 2021 r.

O tym, czy w wyniku tych zmian na autostradowych bramkach naprawdę znikną korki, dyskutowali uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej" pod tytułem „Nowy system poboru opłat na autostradach w Polsce".

Zastrzyk dla budżetu

Kamil Bortniczuk, poseł PiS, członek parlamentarnego zespołu ds. obrony praw kierowców, tłumaczył, że rząd już jakiś czas temu postanowił wycofywać się z systemu bramkowego. Dlatego nie stawiał bramek na najbardziej obleganych odcinkach autostrad: A2 między Łodzią a Warszawą, między granicą państwa a Wrocławiem na A4 czy między Krakowem a Rzeszowem. – Nie postawiliśmy ich na żadnym odcinku A1, choć cały południowy jej odcinek należy do państwa. Jednak budżet państwa wymaga wprowadzenia nowego systemu, który pozwoli sprawnie i szybko pobierać płatności za przejazd również odcinkami autostrad dziś nieobjętymi płatnością. Każdy kilometr to bowiem utracone korzyści dla budżetu państwa i podatników, ponieważ...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11945

Wydanie: 11945

Spis treści

Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament