Tryb podstawowy, wariant drugi i konkurencyjność
Zastosowanie negocjacji służy realizacji celu nowego prawa zamówień publicznych, jakim jest zwiększenie roli dialogu zamawiającego z wykonawcami oraz maksymalne odformalizowanie procedury udzielenia zamówienia publicznego.
Rozpatrywanie konkurencyjności na gruncie ustawy – Prawo zamówień publicznych należałoby zacząć od zdefiniowania podstawowych zasad porządku prawnego Unii Europejskiej, na które składają się zarówno szeroko rozumiana konkurencyjność, jak i zachowanie uczciwej konkurencji, stanowiące elementarne zasady budowy rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.
Normy te wywodzą się zarówno z pierwotnego prawa Unii Europejskiej wyrażonego w traktacie o Unii Europejskiej (TUE) oraz w traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak i prawa wtórnego, na które składają się takie akty, jak rozporządzenia, dyrektywy czy też w szczególności orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu (TSUE).
Szczególnie doniosłe znaczenie dla systemu zamówień publicznych zarówno dla całej Wspólnoty, jak i Polski ma dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, zwana również dyrektywą zamówieniową.
Polska ustawa z 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych stanowi faktyczną transpozycję uregulowanych zarówno przez traktaty, jak i dyrektywę zasad, w szczególności zaś zasady zachowania uczciwej konkurencji.
Dla właściwego rozumienia zasady konkurencyjności w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, realizowanych na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta