Formę papierową zastąpi wkrótce świat wirtualny
Zasada domyślnego doręczenia elektronicznego oznacza, że jeśli adresat pisma posiada elektroniczną skrzynkę doręczeniową, to podmiot publiczny zobowiązany będzie wysyłać pisma na tę skrzynkę.
Doręczenie pisma urzędowego zarówno przez samych urzędników, jak i przez obywateli wciąż najczęściej rozumiane jest jako otrzymanie przez stronę papierowego pisma od listonosza. Tymczasem zarówno w obecnie obowiązującym stanie prawnym, jak i w niedalekiej przyszłości (po zmianach mających wejść w życie z początkiem lipca 2021 r. i w kolejnych miesiącach) doręczenia elektroniczne odgrywają i będą odgrywać coraz bardziej kluczową rolę.
Bieżący stan prawny
Stosownie do brzmienia art. 39 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego organ administracji publicznej doręcza pisma za pokwitowaniem przez operatora pocztowego (w rozumieniu ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe), przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. W obecnie (tj. do 30 czerwca 2021 r.) obowiązującym stanie prawnym jest to podstawowa zasada regulująca kwestię doręczeń w postępowaniu administracyjnym.
Natomiast doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tj. za pomocą rozwiązań technicznych, w tym urządzeń teleinformatycznych i współpracujących z nimi narzędzi programowych, umożliwiających indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta