Umowy PPP poza długiem publicznym
OCENA | Rozkład ryzyk między podmiotem publicznym a partnerem prywatnym dr Aleksandra Błaszczyńska-Śmigielska radca prawny w Jacek Kosiński Adwokaci i Radcowie Prawni
Przez kilka lat od wejścia w życie w 2009 r. ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym jednostki sektora finansów publicznych unikały instytucji partnerstwa ze względu na jej niejasny wpływ na poziom państwowego długu publicznego. Nowelizacja, która weszła w życie 1 stycznia 2013 r., wprowadzająca do ustawy art. 18a, miała na celu zapobieżenie ryzykom związanym z tymi wątpliwościami. Przepis nadal wymaga od podmiotów publicznych precyzyjnej weryfikacji wpływu umowy PPP na dług publiczny pod kątem oceny rozkładu ryzyk między podmiotem publicznym a partnerem prywatnym.
Art. 18a ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym reguluje warunki ustalenia, kiedy umowa o PPP nie wpływa na państwowy dług publiczny. Przepis ten wprowadzono ustawą z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Zgodnie z nim zobowiązania z umów PPP nie wpływają na poziom państwowego długu oraz deficyt sektora finansów publicznych, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu.
Odpowiednia analiza ryzyk
Z punktu widzenia oceny, czy partner prywatny ponosi większość określonego ryzyka, kluczowe znaczenie ma analiza ryzyk. Optymalnym rozwiązaniem jest sporządzenie rejestru ryzyk podstawowych. Analiza może mieć charakter jakościowy lub ilościowy. W przypadku jakościowej poprzestaje się na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta