Komunikacja publiczna mocno przyspieszyła
Elektromobilność w miejskim transporcie rośnie na unijnych dotacjach, na których opiera się także rozwój przewozów kolejowych. Ale bez pomocy z UE cofniemy się do standardów sprzed akcesji.
Do rekordowego poziomu 70 proc. zwiększył się udział nowych autobusów z napędem alternatywnym w tegorocznych zakupach miejskich przewoźników – poinformował w środę Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Spośród 445 zarejestrowanych od stycznia miejskich autobusów aż 311 miało ekologiczny napęd. Jak wysokie jest tempo wzrostu „zielonych" pojazdów, pokazują dane branżowej firmy JMK Analizy Rynku Transportowego: w ubiegłym roku ich udział w zakupach miejskich spółek przewozowych wynosił 56 proc., natomiast dwa lata temu – 34 proc. Z opublikowanego dziś podsumowania trzech kwartałów wynika, że zdecydowaną większość ekologicznych autobusów – 184 sztuki – stanowią te z napędem elektrycznym.
W całym kraju jeździ już ok. 500 elektrobusów. – Niemal wszystkie, poza nielicznymi wyjątkami, kupiono dzięki dotacjom z Unii Europejskiej – twierdzi JMK. Były udzielane w ramach trzech narzędzi: regionalnych programów operacyjnych (RPO), programu Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ). Z tego ostatniego m.in. sfinansowano największy zakup elektrobusów w Polsce – kontrakt Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 pojazdów. Dzięki temu Warszawa ma dziś największą liczbę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta