Kontrola wydatkowania dotacji dla żłobków
Od 1 stycznia gmina chce przyjąć uchwałę dotacyjną dla żłobków niepublicznych. Zgodnie z jej projektem, każdy żłobek ma składać do urzędu informację o liczbie dzieci wraz z ich wykazem. Ma to zwiększyć kontrolę nad sposobem wykorzystania dotacji. Czy będzie to legalne? – pyta radny.
Należy przypomnieć, że naczelną zasadą w tworzeniu przepisów prawa, w tym prawa finansowego, jest zasada działania na podstawie prawa i w jego granicach. Wyraża to art. 7 konstytucji. W konsekwencji nie można uznać, że rozwiązania legislacyjne ukierunkowane na zachowanie interesu ekonomicznego jednostki samorządu będą automatycznie legalne. Przepis art. 44 ust. 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) jest, co prawda, adresowany do ww. jednostek, nie może on jednak samodzielnie przesądzać o legalności danego wydatku. Dla przypomnienia, z treści tej normy wynika, że wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Kluczowe znaczenie odgrywa upoważnienie ustawowe przysługujące radzie gminy na podstawie art. 60 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 75 z późn. zm.). Tamże postanowiono, po pierwsze, że podmioty o których mowa w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta