Gdy nie ma ewidencji środków trwałych, odpisy nie są kosztem
Podatnicy obowiązani prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, muszą założyć także ewidencję środków trwałych. Powinni wpisać do niej samochód wykupiony z leasingu operacyjnego najpóźniej w miesiącu przekazania go do używania.
∑ Mały przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) kupił 20 stycznia 2022 r. środek trwały (samochód osobowy – 741 KŚT) do swojej firmy, tj. wykupił go po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego za kwotę 3 690 zł, w tym VAT: 690 zł. Wykup udokumentowany został fakturą nr 23/01/2022 z 20 stycznia 2022 r. wystawioną przez firmę leasingową. Przedsiębiorca zapłacił za nabyty samochód przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy (firmy leasingowej). Kwotę podatku naliczonego stanowi 50 proc. VAT wykazanego na tej fakturze, tj. 345 zł. Kwota ta zostanie przez podatnika odliczona w całości w deklaracji VAT za styczeń. Nabyty samochód przedsiębiorca chciałby jednorazowo zamortyzować. Przedsiębiorca ewidencjonuje przychody i koszty w prowadzonej (w formie papierowej) metodą kasową podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Do tej pory przedsiębiorca nie prowadził ewidencji środków trwałych. Jak ma założyć taką ewidencję? Czy może zrobić to w zwykłym zeszycie, a może powinien mieć taką ewidencję na komputerze? Jakie rubryki powinny się tam znaleźć? Co trzeba wpisać do takiej ewidencji w przypadku nabycia składnika majątku (samochodu) i jednorazowego zamortyzowania go? Czy w związku z tym przedsiębiorca musi robić jakieś podsumowanie, np. na koniec roku, mimo iż nic się w tej ewidencji nie zmienia, a jedyny zapis to wprowadzenie do niej takiego środka trwałego i jednorazowe zamortyzowanie?...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta