Ochrona marki osobistej ma pewne ograniczenia
Rozwój marki skalowalnej i opartej nie tylko na osobie jej twórcy wręcz wymusza rejestrację znaku towarowego.
Marka osobista to emanacja osobowości człowieka, który poświęcił się swojej pasji. Symbol stworzonej przez niego historii – często najpierw tej wymarzonej, a potem zrealizowanej.
W prawie znaków towarowych jest to szczególna kategoria, bowiem jej inspiracją i podstawą było nazwisko jej twórcy. Nazwisko nie jest jednak przypisane tylko jednej osobie i stanowi dobro osobiste każdego człowieka.
Dwie sytuacje
Rozważmy dwie sytuacje. Pierwszą, gdy tworzymy nasz znak towarowy produktowy lub firmy, który jest odpowiednikiem naszego nazwiska i chcemy jako pierwsi go zarejestrować, a zatem uzyskać prawo wyłączne.
Drugą, gdy ktoś inny zarejestrował wcześniej niż my znak towarowy, który jest naszym nazwiskiem, a chcemy zbudować markę osobistą.
W pierwszym przypadku interesuje nas odpowiedź na pytanie, czy nazwisko może być znakiem towarowym, a jeżeli tak – to jak wygląda zakres jego ochrony.
Nazwisko jako znak towarowy
Polska ustawa regulująca prawo znaków towarowych, tj. ustawa z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (tekst jedn. DzU z 2021 r., poz. 324) w art. 120 wprost statuuje, że znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta